Scenisk dans fordypning (DAN04‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter scenisk dans fordypning 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikle ferdigheter i danseteknikk, og bruke disse i innstudering av dans og i ulike sceniske visninger
- utforske og vise personlig uttrykk i dans
- formidle og reflektere over hvordan sammenhenger mellom musikk, egen tolkning og bevegelse påvirker danseuttrykket
- samarbeide om å gjennomføre koreografiske prosesser og sceniske visninger i ulike rom og på ulike arenaer
- utforske og skape eget bevegelsesmateriale og reflektere over ulike perspektiver og uttrykk i kunstneriske arbeidsprosesser
- reflektere over og bruke digitale analoge og visuelle virkemidler i kunstneriske prosesser og sceniske visninger
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i scenisk dans fordypning 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget gjennom å delta aktivt i koreografiske prosesser. Elevene viser og utvikler også kompetanse ved å bruke dansetekniske ferdigheter i formidling av dans i ulike sceniske visninger. Videre viser og utvikler de kompetanse når de samarbeider i skapende arbeidsprosesser, prøver ut ulike uttrykk, utforsker samspillet mellom musikk og dans og reflekterer over ulike danseuttrykk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge til rette for skapende prosesser, utforsking og bevegelsesglede. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i både den kreative og den dansetekniske siden av faget, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å se egne muligheter sceniske visninger og koreografiske prosesser.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter scenisk dans fordypning 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i scenisk dans fordypning 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom å være medskapende i sceniske visninger og koreografiske prosesser.