Vg2 duodji (DDU02‑03)
Fagenes relevans og sentrale verdier
Vg2 duodji/duodje/duedtie handler om å framstille og utvikle duodji-/duodje-/duedtie-produkter som ivaretar duodji-/duodje-/duedtie-tradisjoner og duddjon-/duodjuhibme-/vitnesjidta-tradisjoner. Gjennom praktisk arbeid med tradisjonell og nyskapende duodji/duodje/duedtie i ulike materialer og med ulike teknikker, redskaper og maskiner utvikler elevene håndlag og forståelse av duodji-/duodje-/duedtie-fagenes egenart. De utvikler også kompetanse til å arbeide selvstendig i skapende prosesser. Programfagene skal bidra til å utvikle produkter med utgangspunkt i bærekraft, kvalitet, kultur og historie. De viderefører tradisjonell håndverkskunnskap og tar vare på ressurser for framtiden.Videre skal programfagene forberede duodji-/duodje-/duedtie-utøvere som kan dekke behovet for duodji-/duodje-/duedtie-produkter til et bredt spekter av kunder, både private og offentlige og kreative næringer.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 duodji/duodje/duedtie skal bidra til at elevene utvikler faglig identitet, respekt for naturen og kunnskap om mangfold og variasjon innenfor tradisjoner og kulturarv. Med utgangspunkt i et urfolksperspektiv, samiske verdier og samiske språk opparbeider elevene seg kunnskap om skikker og vaner, sosiale normer, ritualer, etikk og estetiske uttrykksformer. Opplæringen i programfagene skal bidra til samhandling med andre, skaperglede, individuell utvikling og medvirkning i demokratiske prosesser. Programfagene handler også om å drøfte regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og reflektere over egen praksis.