Vg2 datateknologi og elektronikk (DEL02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter elektroniske kretser og utstyr
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere yrkesoppgaver i faget elektroniske kretser og utstyr, individuelt og i samarbeid med andre, og begrunne og evaluere valgene som er gjort
- risikovurdere arbeid på elektroniske kretser og utstyr og utføre arbeidet fagmessig, nøyaktig og i overensstemmelse med gjeldende lover og forskrifter, normer og produsentenes tekniske dokumentasjon
- utføre arbeid på elektroniske kretser og utstyr i overensstemmelse med regler for elsikkerhet og utføre livreddende førstehjelp
- gjøre rede for elektrostatisk utladning (ESD) og gjennomføre tiltak for å beskytte elektriske og elektroniske komponenter og elektronisk utstyr mot ESD
- montere, programmere og sette i drift mikrokontrollerbaserte systemer for innsamling av data og beskrive den grunnleggende oppbygningen av et mikrokontrollersystem
- utforske trådløse sensorer, og kommunikasjonsprotokoller for disse sensorene og sensornettverk
- programmere og sette i drift løsninger for tingenes internett (IoT) med utgangspunkt i en funksjonsbeskrivelse og beskrive grunnleggende IoT-arkitektur
- montere og sette i drift kraftelektroniske systemer og utstyr for elektronisk styring og spenningsomforming av likespenning og vekselspenning, og simulere og beskrive virkemåten til disse
- utføre systematisk feilsøking, reparasjon og testing av elektronisk utstyr ved hjelp av egnede verktøy, måleinstrumenter, programvare og dokumentasjon og vurdere måleresultater opp mot forventede og beregnede verdier
- montere og lodde komponenter i elektroniske kretser og utstyr ved hjelp av egnede verktøy og beskrive funksjonen og virkemåten til kretsene
- kildesortere avfall etter utført arbeid på elektroniske kretser og utstyr og diskutere klima- og miljøbelastningen av elektronisk utstyr
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
- reflektere over betydningen av å mestre et fag og hvordan dette påvirker egen livskvalitet
- utforske robotteknologi, 3D-teknologi, virtuell og utvidet virkelighet og bruk av kunstig intelligens, beskrive hvordan disse teknologiene kan utnyttes i yrkesutøvelsen, og reflektere over hva smartteknologi kan bety for samfunnsutviklingen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i elektroniske kretser og utstyr når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i elektroniske kretser og utstyr. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i elektroniske kretser og utstyr ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i elektroniske kretser og utstyr basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.