Demokrati i praksis (DIP01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for grunnleggende demokratiske verdier, prinsipper og utfordringer
- utforske demokratiske prosesser på egen skole og i lokalsamfunnet og vurdere prosessene i lys av sentrale verdier og prinsipper som demokratiet bygger på
- utforske og reflektere over hvordan medbestemmelse og beslutningsprosesser fungerer i praksis
- delta i meningsbrytninger og håndtere uenighet
- reflektere over hva som binder et demokratisk samfunn sammen
- bruke ulike påvirkningskanaler for å nå ut til en bestemt målgruppe og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til påvirkning
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i valgfaget demokrati i praksis når de utforsker og reflekterer over grunnleggende demokratiske verdier, prinsipper, utfordringer og prosesser.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom ulike arbeidsmetoder, slik at elevene får vist kompetansen sin på ulike måter. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin til å reflektere over sentrale demokratiske verdier og prinsipper, og for å forstå hvordan et demokrati fungerer i praksis.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i valgfaget demokrati i praksis ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i valgfaget demokrati i praksis basert på kompetansen eleven har vist når det gjelder demokratiske verdier og prinsipper, medbestemmelse, og refleksjon over etiske sider ved påvirkning.