Vg3 dimensjonskontrollfaget (DKO03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere arbeidsoppgaver i henhold til tegninger, spesifikasjoner og kontrollprosesser
- utføre arbeid i samsvar med gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- anvende referanser og referansesystemer på tegninger
- kontrollere og verifisere at komponentenes geometriske toleranser, form, retning, beliggenhet og kast følger kravene i relevant dokumentasjon
- gjøre rede for og anvende maksimum material-prinsippet
- velge og bruke måleinstrumenter og kontrollmetoder, og begrunne valg
- utføre analoge geometriske og trigonometriske beregninger
- vurdere måleresultater mot arbeidstegninger, krav og spesifikasjoner
- justere måleverktøy og målefiksturer, og gjennomføre målinger og kontroll av overflatebeskaffenhet ved hjelp av egnet måleverktøy
- programmere koordinatmålemaskiner og kvalitetssikre måleprogram
- gjøre rede for og utføre vedlikehold av måleverktøy, målefiksturer og koordinatmålemaskiner
- gjøre rede for hvordan materialbehandling og produksjonsprosess kan påvirke måleresultater
- gjøre rede for og beregne måleusikkerhet
- dokumentere og rapportere avvik i henhold til gjeldende kvalitetssystem
- utføre kontroll av sporbarhet av måleresultater, måleverktøy, kalibreringer og komponenter
- kalibrere måleverktøy og reflektere over hensikten med kalibrering
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 dimensjonskontrollfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 dimensjonskontrollfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.