Design og redesign (DOR01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utarbeide ideer og løsningsalternativer og videreutvikle dem til egne produkter
- utforske og diskutere eksisterende produkters design og materialer i et livssyklusperspektiv
- designe og redesigne i ulike materialer på en kostnadseffektiv og miljøbesparende måte
- bruke egnede design- og håndverksteknikker og verktøy til å utforme produkter i ulike materialer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i valgfaget design og redesign når de arbeider kreativt og utforsker ulike løsningsalternativer. Videre utvikler og viser elevene kompetanse gjennom å undersøke miljøbelastningen av ulike produkter og gjennom å ta bevisste valg i arbeidet med egne ideer. Ved å utnytte nye og brukte materialer kan elevene utvikle ferdigheter i å bruke verktøy, teknikker og materialer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte oppgaver som utfordrer elevene til å se nye bruksområder og muligheter for gjenstander gjennom arbeid med design og redesign. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling når det gjelder prosess og produkt. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin innenfor bærekraft, designprosesser og håndverksferdigheter.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i valgfaget design og redesign ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i valgfaget design og redesign basert på kompetansen eleven har vist gjennom arbeid med bærekraft, designprosesser og i utviklingen av håndverksferdigheter.