Teaterproduksjon (DRA02‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teaterproduksjon 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og utfordre teaterfagets mangfold og muligheter i scenisk arbeid
- skape scenisk nærvær i spillsituasjoner ved å bruke ulike skuespillertekniske innganger
- kommunisere verbalt og nonverbalt i interaksjon med spillpartnere og publikum, og tilpasse diksjon og volum til ulike spillerom
- utforske ulike sjangre og spillestiler, og bruke ulike metodiske innganger til å produsere scenisk materiale og bruke disse i et selvstendig scenisk uttrykk i formidling til et publikum
- drøfte grenseganger mellom det personlige, private og profesjonelle i arbeid med teater og bruke innsikten om dette i produksjonsarbeid
- integrere tekniske og scenografiske løsninger i ulike performative uttrykk og teaterproduksjoner og reflektere over bruk av multimediale løsninger og medieplattformer
- drøfte teaterets performative og relasjonelle muligheter og teateret som arena for ulike ytringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teaterproduksjon 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de arbeider med skuespillerrollen, lytting og evnen til scenisk tilstedeværelse, og når de formidler teater for et publikum. Videre viser og utvikler de kompetanse i faget når de samarbeider i kollektive og kreative prosesser om å skape ulike uttrykk og ytringer. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de improviserer, og når de arbeider med å utvikle scenisk tilstedeværelse.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom at elevene får ta i bruk ulike innfallsvinkler, metoder og kollektive arbeidsformer i produksjon av sceniske uttrykk. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i å arbeide med rolle, tekst, idé, virkemidler og kunstneriske valg, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle evnen til å bruke skuespillerteknikker, ferdigheter i samspill, respons og improvisasjon, og for å utvikle bevissthet om arbeidsetikk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teaterproduksjon 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer utøvelse, formidling, forståelse og selvstendig refleksjon, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teaterproduksjon basert på kompetansen eleven har vist ved å arbeide med sceniske uttrykk, ta kunstneriske valg, og ved å reflektere over, analysere og gjennomføre teaterproduksjoner.