droneoperatør (DRO02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål i vg3 droneoperatørfaget
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere operasjoner med ubemannet farkost individuelt og i samarbeid med andre i henhold til gjeldende krav og bedriftens internkontroll- og kvalitetssystem, og begrunne valgene som er gjort
- risikovurdere ubemannet farkost og utstyr med hensyn til beskyttelse mot elektrisk sjokk, overstrøm, overspenning, brann, elektromagnetisk støy og ytre påvirkninger
- arbeide med hensyn til sikkerhet ved arbeid på og drift av ubemannede farkoster, utføre livreddende førstehjelp, arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper, bruke verneutstyr og drøfte hvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader
- vedlikeholde ubemannet farkost, evaluere vedlikeholdsrutiner og komme med forslag til forbedringer
- diskutere alternativ bruk av bedriftens nyttelast ved ubemannet farkost i lys av teknologisk utvikling, økonomi, etikk og bærekraft
- vurdere bruk av bedriftens data fra ulike sensorer og diskutere mulige synergier gjennom samarbeid og deling av data med andre sektorer
- diskutere hvordan menneskelige, teknologiske og organisatoriske faktorer påvirker operasjoner og vedlikehold, og drøfte hvordan systematisk sikkerhetsarbeid forebygger ulykker og skader
- utføre operasjoner innenfor og utenfor synsrekkevidde med UAS (Unmanned Aircraft Systems) multirotor og fixed wing opptil 25 kg i EASA (European Union Aviation Safety Agency) i minimum kategoriene åpen og spesifikk
- kommunisere korrekt med andre luftromsbrukere og gjøre rede for faremomenter ved misforståelser og når kommunikasjonssystemer ikke fungerer
- vurdere og arbeide med ulike typer energikilder og bærere av energi som batteri med ulike sammensetninger
- delta ved revisjoner av operasjonsmanualer og tekniske manualer i henhold til EASA-kategorien spesifikk
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
- reflektere over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellsbehandling
- drøfte etiske dilemmaer ved valg av ubemannede løsninger og diskutere bærekraft og konsekvenser av ressursbruk lokalt, regionalt og globalt
- håndtere avfall etter eget arbeid på en bærekraftig, miljømessig og økonomisk riktig måte, drøfte produkters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
- dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger og kvalitet i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 droneoperatørfag når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i lærefaget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 droneoperatørfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.