Vg1 håndverk, design og produktutvikling (DTH01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produktutvikling og skapende prosesser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og dokumentere en design- og produktutviklingsprosess alene og i samarbeid med andre innenfor gitte tidsrammer
- lage og bearbeide skisser og arbeidstegninger manuelt og med digitale ressurser
- undersøke og bruke design, kulturuttrykk, stilhistorie og lokale tradisjoner innenfor tradisjonshåndverk som inspirasjon til egen produktutvikling
- bruke fagterminologi og visuelle virkemidler i samhandling med andre og for å dokumentere eget arbeid
- utforske og bruke farger og symboler i utvikling av produkter i harde, myke og plastiske materialer
- bruke prinsipper for komposisjon i to- og tredimensjonal form
- anvende tradisjonelle målemetoder og tilpasse mønster og maler
- utvikle nye håndverksprodukter og vurdere holdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk
- presentere ideer og produkter for kunder og andre og formidle produktenes historie og egenart
- utforske og formidle hvordan etterspørsel, kultur, tradisjon, trender og bærekraft har betydning for håndverksfagene lokalt og regionalt
- beregne kostnader og pris på materialer og produkter
- utforske dilemmaer som oppstår i spennet mellom tradisjon og nyskaping
- formidle ulik bruk av farger, symboler og materialer i håndverkprodukter
- undersøke hvordan håndverkstradisjoner har blitt brukt til politiske og ideologiske ytringer i ulike kulturer og presentere eget arbeid som uttrykker egne følelser og meninger
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i produktutvikling og skapende prosesser når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i produktutvikling og skapende prosesser. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i produktutvikling og skapende prosesser ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i produktutvikling og skapende prosesser basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.