Vg3 eksponeringsdesign (EKD03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter produksjon og konseptutvikling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere egne konsepter
- utforme og tilpasse og gjøre etiske vurderinger av konsepter og utstillinger til definerte målgrupper
- utvikle digitale skisser, arbeids- og presentasjonstegninger i målestokk og i to- og tredimensjonalt format
- utforske og anvende ulike tegneteknikker, foto- og bildemanipulasjon i produksjonen av skisser og presentasjoner
- gjøre rede for stilhistorie og trender og anvende kunnskap om dette i eget arbeid med design og konseptutvikling
- anvende håndverktøy og ulke arbeidsteknikker og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i produksjon av eksponeringsmateriell
- velge og bruke digitale ressurser som anvendes i bransjen til å utarbeide informasjons- og eksponeringsmateriell
- utforske og anvende typografi, form og farge i salgsfremmende arbeid og visuell kommunikasjon
- velge og bruke ulike fargesystemer ut fra oppdrag og bestilling og begrunne valgene
- vurdere egnethet og velge filformater og farge- og bildekvalitet til ulike distribusjoner og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker resultatet
- velge og bruke ulike visuelle uttrykk i arbeidsoppgaver og gjøre rede for hvordan personer og omgivelser påvirkes av ulike uttrykk i det offentlige rom
- produsere og montere arbeider for vareeksponering tilpasset en definert målgruppe
- anvende komposisjonsprinsipper for styling til fotografering ut fra kundens bestillinger og tilpasset en definert målgruppe
- anvende lyssetting og reflektere over prinsipper for belysning i tråd med gjeldende regelverk
- tilpasse eksponeringskonsept til markedsføring i sosiale medier
- bruke ulike presentasjonsteknikker til innsalg til mulige oppdragsgivere
- gjennomføre vedlikehold av utstyr, verktøy og maskiner og følge gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet i alt arbeid
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget produksjon og konseptutvikling når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget produksjon og konseptutvikling. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget produksjon og konseptutvikling ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget produksjon og konseptutvikling basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.