Vg2 elenergi og ekom (ELE02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter elektronisk kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, sette i drift, kontrollere og dokumentere yrkesoppgaver knyttet til faget elektronisk kommunikasjon både individuelt og i samarbeid med andre ut fra gjeldende regelverk, normer og teknisk underlag og begrunne valgene som er gjort
- utføre arbeidet i faget elektronisk kommunikasjon i henhold til interne rutiner for elsikkerhet og personsikkerhet
- utføre systematisk feilsøking og utbedre feil i elektroniske kommunikasjonsnett ved hjelp av egnede måleinstrumenter, programvare og teknisk dokumentasjon og vurdere måleresultater opp mot gjeldende regelverk og beregnede verdier
- bruke egnede verktøy og materiell i utførelsen av yrkesoppgavene, og funksjonsteste måleinstrumenter og vedlikeholde skjøte- og termineringsverktøy
- utføre sluttkontroll av yrkesoppgaver i faget elektronisk kommunikasjon og vurdere måleresultater opp mot gjeldende regelverk og beregnede verdier
- montere og konfigurere trådbaserte og trådløse styringssystemer med sensorer for styring av utstyr i elektriske anlegg og installasjoner og vurdere tiltak for å ivareta personvern og datasikkerhet
- montere og konfigurere elektroniske systemer for sikring av liv, helse og verdier og vurdere systemenes behov for sekundær strømforsyning
- utføre dekningsmålinger, foreslå nødvendig antall og type aksesspunkter i trådløse kommunikasjonsnett og gjøre rede for hvilke forhold som påvirker signalkvaliteten
- montere og funksjonsteste elektroniske kommunikasjonsnett for dataoverføring og kringkasting og vurdere nødvendige tiltak for å ivareta signalstyrke, stabilitet og hastighet i forhold til ytre påvirkninger
- montere og konfigurere lavspent energiforsyning over elektronisk kommunikasjonsnett og gjøre rede for muligheter og begrensninger ved valgt løsning
- utføre terminering og skjøting av optiske og elektriske kabler ved hjelp av egnet verktøy og produsentenes anvisninger og kontrollere at forbindelsen tilfredsstiller gjeldende krav
- beskrive rutiner og metoder for sikker datasletting for å unngå at personopplysninger eller andre sensitive data kommer på avveier
- håndtere avfall etter eget arbeid på en faglig, miljøvennlig og økonomisk måte, ivareta personvern og slette sensitive data ved avhending av digitalt utstyr
- vurdere kvaliteten på eget arbeid med tanke på estetikk og funksjon og foreslå forbedringer
- drøfte hvordan elektronisk kommunikasjon og informasjonsspredning både kan støtte og true demokratiske prosesser, og hvordan elektronisk kommunikasjon og elektrisitet kan bidra til velferd i menneskers liv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i elektronisk kommunikasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i elektronisk kommunikasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i elektronisk kommunikasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i elektronisk kommunikasjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.