Vg3 energimontørfaget (EMO03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, risikovurdere, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppdragene i henhold til gjeldende regelverk, bedriftens internkontrollsystem, instrukser og retningslinjer, og begrunne valgene som er gjort
- arbeide i henhold til sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg, utføre livreddende førstehjelp, bruke verneutstyr og forklare hvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader
- arbeide fagmessig og nøyaktig og etter ergonomiske prinsipper og velge løsninger som er miljøvennlige og kostnadseffektive
- demontere stasjons-, kabel- og luftledningsanlegg på en sikker måte og gjøre rede for farene ved demontering
- montere og sette i drift kabler, linjer, strømskinner, transformatorer og vern i vekselspenning- og likespenningsanlegg og bruke beregninger og tabeller for å dokumentere komponentvalg og strømføringsevne
- bygge kabel- og luftledningsanlegg ved hjelp av løfte- og strekkutstyr og vurdere stabilitet og opptredende mekaniske krefter ved hjelp av beregninger og tabeller
- arbeide under spenning (AUS) i elektriske lavspenningsanlegg og etablere sikkerhetstiltak for arbeid på høyspenningsanlegg, og gjøre rede for metoder for arbeid på elektriske anlegg
- utføre systematisk feilsøking, diagnostisering, verifisering, ved bruk av sensordata, instrumenter og verktøy og vurdere måleresultatene mot beregnede verdier
- montere og sette i drift brytere, vern og transformatorer og gjøre rede for virkemåte, funksjon og bruksområde
- montere og konfigurere og vedlikeholde et nettstyringssystem og forklare virkemåte og bruksområde
- montere, sette i drift og vedlikeholde batterisystemer og gjøre rede for virkemåte, funksjon og bruksområde
- ta i bruk bedriftens nettinformasjonssystem og forklare funksjon, virkemåte og bruksområde
- montere og vedlikeholde spoler og jordingsanlegg i forsyningsnett og forklare funksjon, virkemåte og bruksområder
- tilkoble og sette i drift reservestrømaggregat som forsyning til et fordelingsnett og gjøre rede for aggregatets bruksområde og ytelse
- ta i bruk bedriftens elektroniske kommunikasjonssystemer og gjøre rede for hvordan kommunikasjonssikkerhet og datasikkerhet er ivaretatt i systemene
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
- reflektere over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
- drøfte etiske dilemmaer ved valg av elektriske produkter og løsninger og diskutere bærekraft og konsekvenser av ressursbruk lokalt, regionalt og globalt
- håndtere avfall etter eget arbeid på en miljømessig og økonomisk riktig måte, drøfte produkters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
- dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 energimontørfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i lærefaget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 energimontørfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.