Engelsk (ENG01‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke enkle strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
- bruke digitale ressurser og ulike ordbøker i språklæring, tekstskaping og samhandling
- utforske og bruke uttalemønstre og ord og uttrykk i lek, sang og rollespill
- lytte til og forstå ord og uttrykk i tilpassede og autentiske tekster
- uttrykke seg forståelig med et variert ordforråd og høflighetsuttrykk tilpasset mottaker og situasjon
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler om egne interesser og aktuelle emner
- utforske og samtale om noen språklige likheter mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til, og bruke dette i egen språklæring
- identifisere setningsledd i ulike typer setninger og bruke kunnskap om bøying av verb, substantiv og adjektiv i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- følge regler for rettskriving, ordbøying og setningsstruktur
- lese og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese og lytte til engelskspråklige sakprosatekster og engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur og skrive og samtale om innholdet
- samtale om ulike kilders pålitelighet, og velge kilder til eget bruk
- skrive sammenhengende tekster, inkludert sammensatte, som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser, tilpasset mottaker
- bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger
- reflektere over og samtale om rollen engelsk har i eget liv
- utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i engelsk på 5., 6. og 7. trinn når de leker og utforsker språket, når de leser med flyt og forståelse og uttrykker seg i muntlige og skriftlige tekster om ulike samfunn i den engelskspråklige verden.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å ta i bruk varierte strategier og læringsressurser for å utvikle elevenes leseferdigheter og muntlige og skriftlige ferdigheter i varierte situasjoner. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram alene og sammen med andre er en del av det å lære et språk. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i engelsk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle leseferdigheter, skriveferdigheter og muntlige og digitale ferdigheter i faget.