Engelsk fordypning (ENG03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke engelsk muntlig og skriftlig i digital samhandling tilpasset formål, mottaker og situasjon
- skape ulike typer muntlige og skriftlige tekster om selvvalgte emner som presenterer, forteller eller forklarer gjennom ulike medier
- videreutvikle egne muntlige og skriftlige tekster på bakgrunn av tilbakemeldinger
- utforske og presentere innhold, form og formål i spill, film og musikk
- reflektere over variasjon i tenkesett, kommunikasjonsmønstre og samhandlingsformer i den virtuelle og virkelige verden
- skape digitale produkter som kombinerer ulike medietyper
- utforske og sammenligne språkbruk og virkemidler i ulike medier og sammenhenger
- utforske og reflektere over hvordan synsvinkel og avsender kan påvirke et budskap
- presentere selvvalgte interesseområder
- gjøre rede for egen rolle i ulike medier og reflektere kritisk over hvordan eleven framstiller seg selv og andre på nett
- bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte og følge regler for personvern og opphavsrett
Underveisvurdering
Underveisvurderingen i fordypning i engelsk skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i fordypning i engelsk på 8., 9. og 10. trinn når de kommuniserer formelt og uformelt med flyt og sammenheng i ulike situasjoner. De viser og utvikler også kompetanse når de formidler erfaringer fra samhandling i den virtuelle og den virkelige verden. Videre viser og utvikler elevene kompetanse ved å være kritiske og reflekterende i valg og bruk av ulike typer kilder og digitale ressurser. De viser og utvikler kompetanse når de i sitt eget arbeid innlemmer informasjon fra kilder på en etterrettelig og hensiktsmessig måte med et bevisst forhold til avsender og mottaker.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å ta i bruk varierte strategier og læringsressurser for å utvikle elevenes leseferdigheter og digitale, muntlige og skriftlige ferdigheter. Læreren skal la elevene utforske og bruke kreativitet og fantasi i varierte oppgaver selvstendig og sammen med andre. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram alene og sammen med andre er en del av det å lære et språk. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i fordypning i engelsk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å medvirke i egen læring, utvikle leseferdigheter, skriveferdigheter og muntlige og digitale ferdigheter i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i fordypning i engelsk ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én standpunktkarakter i engelsk basert på elevens samlede kompetanse i faget.