Engelsk FOV (ENG05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 2
Mål for opplæringen er at deltakeren skal kunne
- lytte til og forstå hovedinnholdet i tydelig muntlig kommunikasjon om kjente temaer
- starte og avslutte korte samtaler om kjente og noen nye temaer
- bruke strategier til å oppklare kommunikasjon, som å be samtalepartner om å gjenta eller forklare
- bruke språklyder, stavelser og uttalemønstre i en forståelig uttale, med mulighet for avklaring
- bruke og sette ord på kjente og noen nye språklæringsstrategier i eget læringsarbeid
- beskrive noen språklige likheter og forskjeller mellom engelsk og andre språk deltakeren kjenner til, og bruke dette i egen språklæring
- forstå og bruke et ordforråd knyttet til kjente emner
- lytte til, lese og samtale om innhold i enkle tekster om kjente og noen nye temaer
- skrive korte tekster om kjente temaer
- utvikle og bruke enkle ord- og setningsstrukturer
- utvikle og bruke enkel setnings- og tekstbinding
- bruke lettleste kilder
- sammenligne noen tradisjoner og normer i områder og på arenaer hvor engelsk brukes, med tradisjoner og normer deltakeren kjenner til i andre kulturer
- mediere kort informasjon ved å trekke veksler på eget språklig og kulturelt repertoar, fortrinnsvis gjennom oversettelse eller forklaring
- identifisere noen situasjoner der engelsk kan brukes i eget liv
- bruke noen digitale ressurser og verktøy i språklæring, tekstskaping og samhandling
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakerne viser og utvikler kompetanse i engelsk modul 2 når de taler og samtaler om kjente og noen nye temaer, med mulighet for avklaring underveis. De viser og utvikler også kompetanse når de lytter til, leser og skriver enkle og korte tekster om kjente temaer, og når de tar i bruk noen kjente og nye strategier og ressurser som støtte i læringsarbeidet.
Læreren skal legge til rette for deltakermedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å bruke og videreutvikle deltakernes kompetanse, ressurser og erfaringer og gjennom å legge til rette for utforsking av behovet for engelsk. Læreren og deltakerne skal være i dialog om deltakernes utvikling i engelsk. Deltakerne skal få mulighet til å sette ord på hva de mestrer, og reflektere over sin egen faglige og språklige utvikling. De skal få tilbakemelding om hva som er forventet av dem, og hvordan de kan arbeide videre for å nå målene sine for opplæringen. Læreren skal bruke underveisvurderingen til å tilpasse den videre opplæringen. Underveisvurderingen skal bidra til at deltakerne bruker kompetansene, erfaringene og de språklige ressursene sine til å utforske og prøve seg fram i videre læring.