Entreprenørskap og bedriftsutvikling (ENT01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter entreprenørskap og bedriftsutvikling 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke kilder, teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger
- utforske ulike innovasjonsprosesser og drøfte betydningen innovasjon har for videreutvikling av en virksomhet
- utforske og vurdere konsekvenser bærekraftig verdiskaping har for videreutvikling av en virksomhet
- utforske og vurdere forretningsmodeller for å videreutvikle virksomheter
- reflektere over hva samfunnsansvar innebærer, og utforske og sammenligne virksomheters samfunnsansvar lokalt og globalt
- kartlegge og vurdere støtteordninger i videreutvikling av virksomheter nasjonalt og internasjonalt
- utforske og vurdere hvordan virksomheter kan bruke ulike vekst-, markeds- og konkurransestrategier ved videreutvikling
- vurdere internasjonale forretningsmuligheter og sammenligne nasjonale og internasjonale forretningskulturer
- vurdere ulike lederstiler og drøfte hvordan ledere og medarbeidere kan påvirke utviklingen av virksomheter
- vurdere bruk av prosjekt og andre samarbeidsformer og betydningen nettverksbygging har i utvikling av virksomheter
- vurdere behovet for organisasjonsutvikling i etablerte virksomheter
- vurdere hvordan finansiering av kapitalbehov bidrar til framtidig lønnsomhet og verdiskaping for virksomheter
- reflektere over og vurdere betydningen entreprenøriell kompetanse har for videreutvikling av en virksomhet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i entreprenørskap og bedriftsutvikling 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de bruker innovasjonsprosesser, teorier og modeller i arbeid med faglige emner og problemstillinger, i forbindelse med videreutvikling av virksomhet. Det innebærer at elevene viser og utvikler kompetanse gjennom praktisk arbeid, og når de utforsker og reflekterer over faglige emner og praktiske problemstillinger knyttet til innovasjon, verdiskaping, bærekraft, strategi og virksomhetsutvikling.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte muntlige, skriftlige, digitale og praktiske arbeidsmåter for å tilegne seg og vise kompetanse, og gjennom å la elevene være aktivt kunnskapssøkende. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i entreprenørskap og bedriftsutvikling 2, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i entreprenørskap og bedriftsutvikling 2.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter entreprenørskap og bedriftsutvikling 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i entreprenørskap og bedriftsutvikling 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom bruk av teori, modeller, og praktisk tilnærming til entreprenørielt arbeid med innovasjon, verdiskaping, bærekraft, strategi og virksomhetsutvikling i forbindelse med videreutvikling av virksomhet.