Fysisk aktivitet og helse (FAH01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- øve på og gjennomføre varierte bevegelsesaktiviteter alene og sammen med andre
- anerkjenne forskjeller mellom seg selv og andre i bevegelsesaktiviteter, inkludere alle, samarbeide og oppmuntre medelever til å delta i fysisk aktivitet
- tilberede enkle helsefremmende måltider og reflektere over verdien av å spise sammen med andre
- drøfte hvordan fysisk aktivitet og kosthold kan bidra til god fysisk og psykisk helse
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i valgfaget fysisk aktivitet og helse når de løser oppgaver i varierte bevegelsesaktiviteter, alene og sammen med andre, ut fra egne forutsetninger. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de prøver å løse faglige oppgaver etter beste evne uten å gi opp, viser selvstendighet, utfordrer sin egen fysiske kapasitet og samarbeider med andre. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de lager enkle måltider og reflekterer over hvordan fysisk aktivitet og kosthold påvirker helsen både fysisk og psykisk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte bevegelsesaktiviteter som elevene gjør alene eller sammen med andre, gjennom praktiske aktiviteter knyttet til kosthold og ved at elevene får reflektere over egen faglig utvikling og vurdere eget arbeid. Læreren skal legge vekt på det elevene mestrer, og veilede dem til å fortsette å delta og øve på ulike bevegelsesaktiviteter uavhengig av ferdighetsnivå. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i valgfaget fysisk aktivitet og helse ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakterer i valgfaget fysisk aktivitet og helse basert på kompetansen eleven har vist gjennom deltakelse i ulike bevegelsesaktiviteter, tilberedelse av enkle måltider og forståelse av sammenhengen mellom fysisk aktivitet, kosthold og fysisk og psykisk helse. Innsatsen til elevene i fysisk aktivitet er en del av kompetansen i faget og er derfor en del av grunnlaget for vurdering.