Vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign (FBI01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kommunikasjon, kunde og arbeidsliv
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- analysere oppdrag og bestillinger fra kunder og bruke opplysningene i arbeidsprosessene
- visualisere egne ideer overfor kunder og samarbeidspartnere
- utvikle og presentere produkter og tjenester
- vurdere og gjøre rede for ressursutnyttelse og kvalitet i produksjon, og reflektere over hvordan bærekraftige valg i eget arbeid kan påvirke samfunnet og naturen
- bruke ulike kommunikasjonsformer i samhandling med kunder og samarbeidspartnere
- beskrive og bruke markedsføring og salgsprosesser i forbindelse med produkter og tjenester
- beregne pris på produkter og tjenester og vurdere lønnsomheten i en bestilling
- anvende strategier for å møte og mestre forventninger fra kunder og andre
- reflektere over ulike livsfaser, behov, kultur og tradisjoner, og bruke dette i kundeveiledning
- vurdere og bruke gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet i eget praktisk arbeid
- beskrive hvilke krav og forventninger som stilles til en profesjonell yrkesutøver, og reflektere over egen praksis
- gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i kommunikasjon, kunde og arbeidsliv når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kommunikasjon, kunde og arbeidsliv. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og få mulighet til å reflektere over egne faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kommunikasjon, kunde og arbeidsliv ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kommunikasjon, kunde og arbeidsliv basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.