Forgyllerfaget (FGY03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid fra idé til ferdig produkt
- velge, bearbeide og bruke ulike materialer, teknikker, verktøy og utstyr tilpasset arbeidsoppgavene og kundens økonomi og gjøre rede for gjeldende antikvariske retningslinjer, ressursutnyttelse, holdbarhet og kvalitet
- utvikle design, lage skisser og arbeidstegninger og anvende disse i det praktiske arbeidet
- framstille limdrenk, grundering, trykkemasse, støpemasse, bolus, anleggingsvann, lakk og voks til patinering og inntoning
- velge og bruke ulike former for grunnarbeid tilpasset arbeidsoppgavene og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker sluttresultatet
- anvende ulike dekorasjonsteknikker innenfor forgylling og ut fra ønsket form og funksjon
- polimentforgylle ved å påføre bolus og anleggingsvann, legge bladgull og bladsølv, polere og forsegle bladsølv
- oljeforgylle og gjøre rede for valg, funksjon og ulike teknikker i arbeidsprosessen
- anvende ulike produkter til patinering og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker sluttresultatet
- vurdere alder, tilstand og materiale til en gjenstand eller en overflate og velge restaureringsmetode ut fra ønsket uttrykk og funksjon
- rekonstruere manglende elementer på en forgylt gjenstand for restaurering og bygge opp for hånd, støpe eller skjære
- anvende utstyr, verktøy og maskiner, gjennomføre nødvendig vedlikehold og oppbevare materialer i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- drøfte estetikk og design med kunder, kolleger og andre i eget og andres arbeid
- velge og bruke digitale ressurser i arbeid, presentasjoner og dokumentasjon av eget arbeid
- utforske og bruke fagets historie, tradisjon og egenart i restaurering og som inspirasjon til egen produktutvikling og bruke kilder på en måte som lar seg etterprøve
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i forgyllerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i forgyllerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.