Ideer og praktisk forskning (FIP01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og drøfte egne og andres ideer og problemstillinger, og formulere spørsmål og hypoteser som grunnlag for videre undersøkelser
- planlegge, gjennomføre og presentere vitenskapelige undersøkelser basert på egne ideer eller interesser, og drøfte resultater fra undersøkelser
- velge og bruke relevante forskningsmetoder og verktøy i gjennomføring av eget utforskingsarbeid
- bearbeide, analysere og kritisk granske innhentede data alene og sammen med andre
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i valgfaget ideer og praktisk forskning når de utvikler en idé, velger og bruker egnede verktøy og metoder og bearbeider innhentede data. Videre viser og utvikler de kompetanse når de begrunner valgene de gjør, og når de presenterer og kritisk drøfter resultater basert på utforskingen og undersøkelsene de har gjort.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte metoder og innfallsvinkler. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i idéutvikling, verktøy- og metodebruk, undersøkelser og faglig kreativitet og refleksjon.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i valgfaget ideer og praktisk forskning ved avslutningen av opplæringen. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i valgfaget ideer og praktisk forskning basert på kompetansen eleven har vist i arbeidet med vitenskapelig metode og analyse og i arbeidet med kreativitet i forskning.