Vg3 fjell- og bergverksfaget (FJE03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg3 fjell- og bergverksfaget med fordjuping i knuseverk
Mål for opplæringa er at lærlingen skal kunne
- planleggje å bruke maskiner, sprengstoff og utstyr i grunnarbeid, mineraluttak og sikring av fjell, arbeide etter teikningar, beskrivingar og preaksepterte løysingar og vurdere arbeidet med tanke på arbeidsoppdraget, kostnadseffektiviteten og miljøet
- utarbeide framtidsplanar, bestille, ta imot, handtere og lagre råvarer og materiale og kontrollere kvalitet og mengd i tråd med arbeidsoppdraget
- velje verktøy og materiale og vurdere kostnader, tidsbruk og miljøomsyn i arbeidet
- bruke og halde ved like utstyr og maskiner for boring i fjell etter gjeldande regelverk og reflektere over ulike faktorar som påverkar miljø og kostnadseffektivitet
- gjere greie for og bruke kvalitetssikringssystem, dokumentere arbeidet i tråd med gjeldande krav for helse, miljø og sikkerheit og reflektere over konsekvensane ved ikkje å følgje krava
- arbeide etter regelverk og avtalar som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjere greie for pliktene og rettane til arbeidsgivaren og arbeidstakaren og reflektere over krav og forventningar som blir stilte til eit likeverdig og inkluderande yrkesfellesskap
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre ein sikker jobbanalyse og rapportere om uønskte hendingar
- kjeldesortere, vurdere om gjenbruk er mogleg, handtere avfall og reflektere over konsekvensar av feilhandtering
- bruke fagterminologi i kommunikasjonen med kollegaer og andre yrkesutøvarar og drøfte ulike løysingar som medverkar til å minimere miljøavtrykket og sikre effektiv ressursutnytting
- gjere greie for farar ved bruk av sprengstoff og tennmiddel og setje i verk tiltak som hindrar personskadar og skadar på materiell
- klassifisere mineral og bergartar, identifisere bruksområda deira og vurdere korleis kvaliteten kan påverke sluttprodukta
- bruke kappe- og slipeutstyr til vedlikehald av borekroner, boltar og sikringsutstyr
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipp og reflektere over konsekvensar av støy, vibrasjonar og støveksponering
- utføre arbeidsvarsling i samsvar med gjeldande regelverk og vurdere kva risikofaktorar under og etter arbeid som kan påverke trafikkavviklinga og sikkerheit for ein sjølv og andre
- vurdere og gjennomføre sikkerheitstiltak ved arbeid i høgda og sikre risikoutsette arbeidssituasjonar
- bruke verne- og sikringsutstyr og vurdere konsekvensane av feilbruk
- vurdere farar ved forsagarar og utilsikta detonasjon, varsle om fare og setje i verk tiltak etter gjeldande reglar
- gjere greie for bruk og vedlikehald av knuse- og sikteutstyr
- vurdere eigenskapar ved fjellet, rydde for lausstein og setje i verk mellombelse og permanente sikringstiltak før og etter sprenging, over og under jord
- bruke kappe- og slipeutstyr til vedlikehald av borekroner, boltar og sikringsutstyr
- utføre grunnleggjande førstehjelp
- klassifisere mineral, identifisere bruksområde og vurdere korleis temperatur, fukt og klima påverkar eigenskapane til minerala
- velje, bruke og halde ved like knuse- og sikteutstyr, gjere greie for ulike bruksområde for siktedukar og reflektere over korleis eigenskapar ved utstyret kan påverke kvaliteten på massar
- utføre kvalitetsprøver ut frå bruksområdet til massane og reflektere over kva konsekvensar ulike kvalitetar har for sluttproduktet
- setje i verk tiltak som hindrar støvutslepp i knuseprosessen, og drøfte konsekvensar for nærmiljøet ved støvutslepp
- identifisere farlege stoff i fjellet ved hjelp av måleutstyr, vurdere ulike måtar å kassere massane på og setje i verk tiltak
- planleggje drift av mineraluttak, gjere greie for faktorar som kan skade miljøet, og setje i verk tiltak
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingane viser og utviklar kompetanse i vg3 fjell- og bergverksfaget når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i faget.
Instruktøren skal leggje til rette for lærlingmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Instruktøren skal vere i dialog med lærlingane om utviklinga deira i vg3 fjell- og bergverksfaget. Lærlingane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Instruktøren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at lærlingen kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i faget.