Fundamenteringsfaget (FMF03‑01)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter vg3 fundamenteringsfaget

  • velge arbeidsmetoder etter gjeldende regelverk ved å bruke ulike prosjektverktøy og arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet
  • velge og bruke maskiner, materialer og verktøy med hensyn til kvalitet, funksjonalitet, miljø og økonomi
  • sikre og sperre av bygge- og anleggsområdet, og drøfte ulike tiltak som sikrer risikoutsatte arbeidsforhold
  • lage framdriftsplaner, beregne produksjonstid, bestille og motta materiell og utstyr og kontrollere at varer er i tråd med arbeidsoppdraget
  • risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobbanalyse og iverksette tiltak som forebygger helseskader og ulykker
  • identifisere risiko for sensitiv kvikkleire og fare for grunnbrudd og forstyrrelser i grunnen
  • oppfylle krav til tilstandskontroll og sikre mot skader som kan oppstå på nærliggende bygg og infrastruktur
  • gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere eget arbeid og håndtere avvik
  • bruke verne- og sikkerhetsutstyr og vurdere konsekvensene av feil bruk
  • utføre grunnleggende førstehjelp.
  • arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av støy, vibrasjon, varme, farlige stoffer og støveksponering
  • håndtere avfall etter gjeldende regelverk og vurdere konsekvenser av feil håndtering
  • kildesortere avfall etter gjeldende regelverk og iverksette tiltak for gjenbruk av stålmateriell
  • bruke fagterminologi i kommunikasjon med kolleger og andre yrkesutøvere, drøfte ulike løsninger som bidrar til å redusere miljøavtrykket, og sikre effektiv ressursutnyttelse
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og reflektere over hvilke krav og forventinger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
  • velge og bruke pele-, spuntutstyr og boreutstyr tilpasset arbeidsoppgaven og gjøre rede for hvordan geotekniske forhold og ytre omgivelser kan påvirke valg av utstyr
  • gjøre rede for hvordan kalksementpeler og jetpeler kan brukes i grunnforsterkning og reflekter over hvordan ulike egenskaper i byggegrunnen påvirker valg av metode
  • velge boremetoder for ulike grunnforhold og vurdere risikofaktorer ved boring med luft
  • montere stålbjelker med avstivingssystemer og stålkonstruksjoner i henhold til prosjektbeskrivelsen og gjøre rede for konsekvenser av å ikke følge arbeidsgrunnlaget
  • montere spennstag for temporære og permanente utførelser
  • utarbeide spennlister, montere og spenne opp forankringer og avstivere og vurdere hvordan krefter og laster påvirker operasjonen
  • montere og installere stålkjernepeler i tråd med prosessbeskrivelser, standarder og bransjespesifikke veiledninger
  • kappe stålpeler ved bruk av kaldsaging og gjøre rede for hvordan valg av kappemetode kan påvirke sluttproduktet
  • blande gysemasse i ulike resepter, ta prøver av injeksjonsmasse etter byggherrens funksjonskrav og gjøre rede for tiltak som sikrer høy kvalitet og lang levetid på produktene
  • måle vanntapet i borehull, tolke måleresultatet, og iverksette injeksjon for tetting i berg ved vanntap
  • gjennomføre fordyblingsboring og montere dybel for spuntfot
  • lese av synk og måle bevegelse ved stoppramming og beregne bæreevne på pelen ved bruk av rammeformelen på peletyper
  • losse og lagre materialer og utstyr
  • motta varer og kontrollere mengde og kvalitet i henhold til bestilling og arbeidsgrunnlag
  • utføre daglig kontroll og vedlikehold av maskiner og utstyr
  • vurdere hvordan værforhold og årstider kan påvirke fundamenteringsarbeid på sjø

Underveisvurdering