Fundamenteringsfaget (FMF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg3 fundamenteringsfaget
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- velge arbeidsmetoder etter gjeldende regelverk ved å bruke ulike prosjektverktøy og arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet
- velge og bruke maskiner, materialer og verktøy med hensyn til kvalitet, funksjonalitet, miljø og økonomi
- sikre og sperre av bygge- og anleggsområdet, og drøfte ulike tiltak som sikrer risikoutsatte arbeidsforhold
- lage framdriftsplaner, beregne produksjonstid, bestille og motta materiell og utstyr og kontrollere at varer er i tråd med arbeidsoppdraget
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobbanalyse og iverksette tiltak som forebygger helseskader og ulykker
- identifisere risiko for sensitiv kvikkleire og fare for grunnbrudd og forstyrrelser i grunnen
- oppfylle krav til tilstandskontroll og sikre mot skader som kan oppstå på nærliggende bygg og infrastruktur
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere eget arbeid og håndtere avvik
- bruke verne- og sikkerhetsutstyr og vurdere konsekvensene av feil bruk
- utføre grunnleggende førstehjelp.
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av støy, vibrasjon, varme, farlige stoffer og støveksponering
- håndtere avfall etter gjeldende regelverk og vurdere konsekvenser av feil håndtering
- kildesortere avfall etter gjeldende regelverk og iverksette tiltak for gjenbruk av stålmateriell
- bruke fagterminologi i kommunikasjon med kolleger og andre yrkesutøvere, drøfte ulike løsninger som bidrar til å redusere miljøavtrykket, og sikre effektiv ressursutnyttelse
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og reflektere over hvilke krav og forventinger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- velge og bruke pele-, spuntutstyr og boreutstyr tilpasset arbeidsoppgaven og gjøre rede for hvordan geotekniske forhold og ytre omgivelser kan påvirke valg av utstyr
- gjøre rede for hvordan kalksementpeler og jetpeler kan brukes i grunnforsterkning og reflekter over hvordan ulike egenskaper i byggegrunnen påvirker valg av metode
- velge boremetoder for ulike grunnforhold og vurdere risikofaktorer ved boring med luft
- montere stålbjelker med avstivingssystemer og stålkonstruksjoner i henhold til prosjektbeskrivelsen og gjøre rede for konsekvenser av å ikke følge arbeidsgrunnlaget
- montere spennstag for temporære og permanente utførelser
- utarbeide spennlister, montere og spenne opp forankringer og avstivere og vurdere hvordan krefter og laster påvirker operasjonen
- montere og installere stålkjernepeler i tråd med prosessbeskrivelser, standarder og bransjespesifikke veiledninger
- kappe stålpeler ved bruk av kaldsaging og gjøre rede for hvordan valg av kappemetode kan påvirke sluttproduktet
- blande gysemasse i ulike resepter, ta prøver av injeksjonsmasse etter byggherrens funksjonskrav og gjøre rede for tiltak som sikrer høy kvalitet og lang levetid på produktene
- måle vanntapet i borehull, tolke måleresultatet, og iverksette injeksjon for tetting i berg ved vanntap
- gjennomføre fordyblingsboring og montere dybel for spuntfot
- lese av synk og måle bevegelse ved stoppramming og beregne bæreevne på pelen ved bruk av rammeformelen på peletyper
- losse og lagre materialer og utstyr
- motta varer og kontrollere mengde og kvalitet i henhold til bestilling og arbeidsgrunnlag
- utføre daglig kontroll og vedlikehold av maskiner og utstyr
- vurdere hvordan værforhold og årstider kan påvirke fundamenteringsarbeid på sjø
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 fundamenteringsfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 fundamenteringsfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.