Vg2 fotterapi og ortopediteknikk (FOT02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter helse, funksjon og bevegelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for kroppens anatomi knyttet til funksjons- og bevegelsesevne
- beskrive ulike endringer i kroppen som kan oppstå som følge av skader, deformiteter, sykdommer og lidelser som kan ha innvirkning på den enkeltes aktivitetsnivå
- kartlegge og undersøke smerter, helsetilstand og funksjons- og bevegelsesevne
- gjøre rede for skorelaterte fotproblemer og gi eksempler på hvordan disse kan påvirke funksjons- og bevegelsesevnen
- beskrive manuelle og digitale avtrykksteknikker
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i helse, funksjon og bevegelse når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i helse, funksjon og bevegelse. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i helse, funksjon og bevegelse ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i helse, funksjon og bevegelse basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.