Vg2 fotterapi og ortopediteknikk (FOT02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter yrkesliv i fotterapi og ortopediteknikk
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere eget arbeid i henhold til gjeldende regelverk
- gjøre rede for kompetanseområdet til fotterapeuter og ortopediteknikere, og gi eksempler på forebyggende tiltak og behandlinger innenfor disse yrkene
- forklare og gi eksempler på profesjonell yrkesutøvelse og service innenfor fotterapi og ortopediteknikk
- gjøre rede for og reflektere over verdien av tverrfaglig samarbeid i yrkesutøvelsen
- forklare skoens oppbygning og funksjon
- bruke materialer og utstyr og gi eksempler på muligheter digital teknologi kan gi i yrkesutøvelsen
- identifisere ulike materialer og demonstrere materialenes egenskaper og ulike sammenføyningsmetoder
- vise kreativitet og formforståelse i eget arbeid
- gjøre rede for smitteverntiltak og gjennomføre tiltak for å opprettholde god hygiene på arbeidsplassen
- reflektere over hva det innebærer å ta miljøbevisste valg i yrkesutøvelsen
- gjøre rede for kriterier for et godt arbeidsmiljø, hensiktsmessige helse-, miljø- og sikkerhetstiltak og hvordan man kan forebygge risiko i eget arbeidsmiljø
- gjøre rede for prinsipper for universell utforming
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i yrkesliv i fotterapi og ortopediteknikk når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i yrkesliv i fotterapi og ortopediteknikk. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i yrkesliv i fotterapi og ortopediteknikk ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i yrkesliv i fotterapi og ortopediteknikk basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.