Vg2 frisør (FRI02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter hår, farge og strukturendring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsprosesser
- beskrive hårets oppbygning, hårtyper med forskjellig tekstur og gjøre rede for hva som påvirker hårets kvalitet
- gjøre rede for de vanligste årsakene til hår- og hodebunnsproblemer og vurdere hvordan produkter, helse og ernæring kan påvirke og forebygge problemene
- beskrive gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet, og begrunne og bruke reglene i praktisk arbeid
- bruke relevant teori om hår og hodebunn og ut fra denne kunnskapen gjennomføre hodebunnsmassasje
- utforske og beskrive produkters egenskaper, virkemåter og påvirkning på helse og miljø
- reflektere over forbruk, avfallshåndtering og hvordan valg av ulike materialer og produkter påvirker miljøet
- gjøre rede for og vurdere begrensninger og forholdsregler som er yrkesetisk og helsemessig forsvarlige ved behandling av ulike hårtyper
- gjøre rede for og bruke teori om farge i ulike fargebehandlingsprosesser
- gjøre rede for og bruke teori om kjemisk strukturendring i strukturendringsprosesser
- bruke relevant teori for å gjennomføre forming og farging av vipper og bryn
- reflektere over tiltak som beskytter mot kjemiske stoffer og fremmer hygiene- og smittevern, og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget hår, farge og strukturendring når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget hår, farge og strukturendring. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget hår, farge og strukturendring ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget hår, farge og strukturendring basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.