Vg3 fjernstyrte undervannsoperasjoner (FUO03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppdragene i FU-faget i henhold til gjeldende regelverk og bedriftens internkontrollsystem, utstyrets begrensninger og begrunne valgene som er gjort
- utføre arbeidet i henhold til sikkerhet ved arbeid på lav- og høyspenningsanlegg, utføre livreddende førstehjelp, arbeide etter ergonomiske prinsipper og forklare hvordan sikkerhetsarbeid forebygger ulykker og skader
- funksjonsteste, vedlikeholde og reparere farkost, verktøy og støttesystemer og dokumentere arbeidet og vurdere testresultater mot tabeller og beregnede verdier
- utføre ulike fjernstyrte undervannsoperasjoner i samarbeid med involverte parter og vurdere faren for skade på omkringliggende struktur og eget utstyr
- klargjøre, konfigurere, programmere, koble til, teste og etterkontrollere farkost og verktøy og forklare framgangsmåten og hensikten med arbeidet
- terminere løftekabel og forklare framgangsmåten fra start og til status ferdig godkjent for bruk
- utføre løfteoperasjoner med involverte parter og redegjøre for begreper som statisk og dynamisk last i luft og i sjø, lastregulering, bevegelseskompensering og sertifisering av løfteutstyr
- bruke ulike navigasjonshjelpemidler, forklare hvordan sensorer fungerer, og gjøre rede for bruk, muligheter og begrensninger innenfor autonom teknologi
- iverksette tiltak for å unngå at olje og kjemikalier slipper ut til det ytre miljøet, og gjøre rede for konsekvenser ved utslipp
- utføre datainnsamling og videoopptak, lagring og distribusjon, vurdere tiltak for å ivareta datasikkerheten og beskrive ulike formater
- fjernstyre FU-systemet fra eksterne lokasjoner ved hjelp av ulike overføringsteknologier og gjøre rede for de forskjellige overføringsteknologiene
- terminere optiske fiber, utføre kvalitetsmålinger og systematisk feilsøking og forklare fibersystemets funksjon og virkemåte
- sammenstille og reparere undervannskabler, velge kabeltype og plugg og forklare skjøtemetoder
- skifte ut hydrauliske og elektriske komponenter og foreta systematisk feilsøking, feilretting og optimalisering, og gjøre rede for FU-systemets elektriske og hydrauliske energioverføringer
- bruke master- og slave manipulator i operasjoner og forklare funksjon og virkemåte til manipulatorene
- iverksette tiltak mot farer ved arbeid på høyspenningsanlegg og forklare oppbygning og virkemåte av høyspentsystemet, jordfeilovervåkning og vern
- kontrollere og vedlikeholde EX-utstyr og beskrive bruksområdene for utstyret
- utføre arbeidet sikkert for å unngå skader som følge av potensielt energisatt utstyr og vurdere om utstyret kan ha opplagret energi og foreslå tiltak for å redusere farene
- montere, konfigurere, kontrollere og vedlikeholde sensorer i FU-systemet og forklare sensorenes funksjon, virkemåte og begrensninger
- arbeide på elektroniske og fiberoptiske delsystemer i farkost og støttesystem i henhold til ekomregelverk og gjøre rede for kommunikasjonsprotokoller og tilhørende nettermineringspunkter og terminalutstyr
- anvende kommunikasjonssystemer, bruke et faglig presist språk og gjøre rede for faremomenter ved misforståelser og kommunikasjonssystemer som ikke fungerer
- kontrollere og vedlikeholde trykkompensert utstyr og gjøre rede for trykkompensering og ulike typer olje, smøreutstyr, filtrering og rensing
- kontrollere og vedlikeholde forskjellige typer batterier og gjøre rede for håndtering, bruk og faremomenter
- overføre data og energi akustisk, optisk og induktivt mellom ulike systemer og forklare funksjon og virkemåte til de ulike overføringsmetodene
- gjøre rede for økonomiske konsekvenser av driftsstans og skade på materiell og utstyr
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
- reflektere over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellbehandling
- håndtere avfall etter eget arbeid på en miljømessig og økonomisk riktig måte, drøfte produkters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
- dokumentere eget arbeid, vurdere arbeidsmetoder, faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 fjernstyrte undervannsoperasjoner når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i lærefaget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 fjernstyrte undervannsoperasjoner. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.