Geografi, samisk (GEO02‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i geografi innebærer å kunne presentere eget arbeid med geografiske temaer og å kunne forklare og drøfte problemstillinger ved å argumentere, lytte og gi respons. Gjennom å delta i muntlige aktiviteter kan elevene sette ord på sin egen læringsprosess og kompetanse i geografifaget. I den samiske tradisjonen betyr det også å benytte seg av muntlig overføring av kunnskap.
Å kunne skrive
Å skrive i geografi innebærer å utforme og arbeide med faglige tekster tilpasset formålet, for å dele, formidle og presentere informasjon skriftlig. Ved å skrive i geografi kan elevene strukturere tanker, planlegge arbeid og dokumentere observasjoner. Å skrive i geografi innebærer også å utforske, beskrive, drøfte og vurdere geografiske forhold og å bruke og vise til kilder.
Å kunne lese
Å lese i geografi innebærer å utforske, tolke og reflektere over innholdet i ulike kilder som tekst, kart, bilder, figurer og statistikk. Videre innebærer det å finne informasjon og bevisst velge og velge bort ulike kilder, å kjenne igjen argumentasjon og å skille mellom meninger, fakta og påstander.
Å kunne regne
Å regne i geografi innebærer å kunne innhente, arbeide med, tolke, sammenligne og vurdere tallmateriale, tabeller og grafiske framstillinger. Ved å regne i geografifaget kan elevene bedre forstå geografiske forhold og finne begrunnelser for geografiske sammenhenger.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i geografi innebærer å kunne bruke digitale ressurser til å finne, behandle og navigere i digitale kilder, utøve digital kildekritikk og velge ut informasjon i digitale kilder, inkludert digitale kart. De digitale ferdighetene innebærer også å kunne bruke digitale ressurser til å utforme faglige produkter og lage geografiske illustrasjoner for å presentere og utvikle faglig kompetanse.