Glassfaget (GLA03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge bearbeiding, konstruksjon og montering av glassprodukter etter tegninger, beskrivelser og preaksepterte løsninger, arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvensene av å ikke følge kravene
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta materialer og utstyr og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobbanalyse og rapportere om uønskede hendelser
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere eget arbeid og håndtere avvik
- bruke verne- og sikkerhetsutstyr og reflektere over konsekvenser av feilbruk
- utføre grunnleggende førstehjelp
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, vurdere muligheter for gjenbruk og reflektere over konsekvenser av feilhåndtering
- montere glass med kitt og stift og drøfte hvordan tradisjonelle arbeidsmetodene ivaretar fagets egenart og utvikling
- velge verktøy, skjære og bearbeide glass, kartong, tre, plast og metaller og vurdere konsekvenser av feilvalg
- kommunisere med andre faggrupper og kunder om arbeidsoppdrag og presentere løsningsforslag i tråd med estetiske krav
- bruke fugemasse og lim, forstå hvordan disse virker sammen og vurdere hvordan bindemidlenes egenskaper påvirker de ferdige konstruksjonene
- velge, bruke og vedlikeholde maskiner, redskaper og utstyr
- diagnostisere, feilsøke og kalibrere digitale og elektriske komponenter og kontrollere ferdig produkt
- lage komponenter ved bruk av datamaskinbasert nummeringsstyring
- montere og justere lås og beslag
- montere glass og tilhørende elementer etter tegninger og beskrivelser og dokumentere arbeidet i tråd med gjeldende regelverk
- montere og vedlikeholde systemer for solavskjerming og innsynsskjerming
- gjøre rede for funksjonen og virkemåten til smarte glass og vurdere løsninger for fornybar energi der glasset er det bærende elementet
- velge glassløsninger ut fra kravspesifikasjoner i henhold til standarder og preaksepterte løsninger og reflektere over hvordan ulike glassløsninger påvirker sikkerhet, energibruk, innemiljø, dagslys, støy og komfort
- montere glass i kjøretøy i tråd med spesifikasjoner og dokumentere arbeidet i tråd med gjeldende regelverk
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter og reflektere over krav og forventinger som blir stilt til et likeverdig og inkluderende yrkesfelleskap
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i glassfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i glassfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingen kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.