Norsk og samfunnskunnskap – modulstrukturert opplæring for voksne (GNS01‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i norsk og samfunnskunnskap innebærer å kunne samhandle med andre gjennom å lytte aktivt og uttrykke seg hensiktsmessig og presist i ulike kommunikasjonssituasjoner. Slik samhandling innebærer å videreutvikle innspill fra andre og å formulere og fremme egne meninger. Muntlige ferdigheter er også å drøfte og utforske problemstillinger gjennom samtaler med andre. Den grunnleggende ferdigheten innebærer også å bruke språket til å reflektere over egne læringsprosesser.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i norsk og samfunnskunnskap innebærer å kommunisere skriftlig i ulike sjangre. Det innebærer å utvikle skrivestrategier, rettskriving og bruk av fagbegreper. Det innebærer også å utforme tekster tilpasset mottaker, innhold og formål. Å kunne skrive betyr også å bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte. Videre innebærer det å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger. Skriving er også et redskap for å skape mening, videreutvikle egne tanker og vurdere egen læring.
Å kunne lese
Å kunne lese i norsk og samfunnskunnskap innebærer å lese, forstå og reflektere over tekster i ulike sjangre for læring og opplevelse. Det innebærer å bruke forskjellige lesestrategier for å finne og vurdere eksplisitt og implisitt informasjon i ulike tekster og å bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte. Videre innebærer ferdigheten å sammenligne, tolke og systematisere informasjon i ulike tekster for å trekke faglige slutninger.
Å kunne regne
Å kunne regne i norsk og samfunnskunnskap innebærer å innhente, tolke og analysere data og å vurdere informasjon som er fremstilt i tabeller, diagrammer og grafer. Det innebærer også å bruke og bearbeide tall og statistikk for å forstå og vise sammenhenger i økonomi og forbruk og å sammenligne og presentere resultater på ulike måter.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i norsk og samfunnskunnskap innebærer å bruke digitale ressurser for å kommunisere, innhente og sammenstille informasjon. Videre innebærer ferdigheten å bruke digitale ressurser til å utvikle språket og til å planlegge og bearbeide egne tekster. Den grunnleggende ferdigheten er også å utvise kildekritikk og digital dømmekraft, ved å følge regler for personvern, opphavsrett og nettvett.