Gravørfaget (GRF03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid med utgangspunkt i egne ideer og etter kundens ønske
- utforske og bruke fagets historie, tradisjon og egenart som inspirasjon til egen produktutvikling
- drøfte estetikk og design med kunder, kolleger og andre, selvstendig og i samarbeid med andre
- tegne og gravere inskripsjoner og sjablonger med forskjellige teknikker i et bredt utvalg av skrifttyper og prospekter i ulike materialer
- tegne og gravere logoer, monogrammer, mønstre og heraldiske våpen på ulike produkter og materialer
- vurdere, tilpasse og forenkle tegning ut fra ønsket sluttresultat
- lage og bruke arbeidstegninger og annen visuell informasjon i produktutvikling
- velge, tilpasse og bruke ulike typer håndverktøy, maskiner og digitale ressurser i produksjonen
- utføre nødvendig vedlikehold på maskiner og verktøy og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- gjøre rede for ulike materialers egenskaper og bruksområder og bruke denne kunnskapen til å vurdere materialvalg, ressursbruk, kvalitet og verdi
- skravere med stikkel og matt punsel
- velge og utføre etterbehandling og overflatebehandling av graverte produkter
- presentere, dokumentere og markedsføre egne produkter
- beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, produktivitet og lønnsomhet
- gjøre rede for og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i alt arbeid på verkstedet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i gravørfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i gravørfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.