Vg3 gjenvinningsfaget (GVF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere ulike arbeidsprosesser og reflektere over hvordan ny teknologi kan påvirke arbeidsprosesser
- motta, kontrollere, klassifisere og sortere avfall etter gitte kravspesifikasjoner
- skille farlig avfall fra øvrig avfall og deklarere og håndtere avfallet etter gjeldende regelverk
- håndtere og klargjøre avfallet for viderebehandling eller sluttbehandling etter gjeldende regelverk
- forstå og følge virksomhetens rutiner ved uønskede hendelser
- reflektere over og beskrive avfallsressursenes betydning for økonomi og miljø
- reflektere over muligheter for ombruk og gjenvinning og betydningen av bærekraftig ressursutnyttelse
- utføre operatørstyrt vedlikehold av relevante maskiner og utstyr
- planlegge kildesorteringsløsninger til ulike kundegrupper og veilede kunder i sortering og håndtering av avfall
- planlegge og beskrive avfallslogistikk fra kunde til sluttbehandling
- beskrive avsenders ansvar ved lasting av transportør og bruke regler og retningslinjer for eksport av avfall
- bruke kvalitets- og internkontrollsystem, registrere og rapportere avvik og gjennomføre risikovurdering
- utforske og bruke regelverk og tillatelser som regulerer gjenvinning og avfallhåndtering
- bruke verneutstyr og arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø, sikkerhet og kvalitet
- vurdere og beskrive forbedringsmuligheter innenfor egne arbeidsområder og utarbeide forslag til løsninger
- gjøre rede for kjemiske og fysiske egenskaper ved og håndtering av ulike typer avfall
- drøfte og gjøre rede for gjenvinningsindustriens rolle i og avfallshåndteringens positive og negative virkning på klima og miljø
- beskrive og reflektere over faktorer som kan påvirke lønnsomheten i driften av avfallsanlegget, og foreslå tiltak
- vurdere den markedsmessige verdien av avfallsressursene
- beskrive formålet med materialselskap, retursystemer og produsentansvar
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 gjenvinningsfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 gjenvinningsfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.