Gjenvinningsfaget – modulstrukturert (GVF05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter økonomi og forvaltning
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- beskrive og reflektere over faktorer som kan påvirke lønnsomheten i driften av avfallsanlegget, og foreslå tiltak
- planlegge og beskrive avfallslogistikk fra kunde til sluttbehandling
- vurdere og beskrive forbedringsmuligheter innenfor egne arbeidsområder og utarbeide forslag til løsninger
- gjøre rede for kjemiske og fysiske egenskaper ved og håndtering av ulike typer avfall
- innhente data fra praksisfeltet, gjøre overslag og beregninger og lage hensiktsmessige framstillinger av resultatene og presentere disse (hentet fra Læreplan i matematikk P)
- planlegge kildesorteringsløsninger til ulike kundegrupper og veilede kunder i sortering og håndtering av avfall
- vurdere den markedsmessige verdien av avfallsressursene
- kommunisere og formidle budskap tilpasset ulike målgrupper (hentet fra Læreplan i vg1 teknologi- og industrifag)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen økonomi og forvaltning når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen økonomi og forvaltning. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget.
Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i marked, økonomi og forvaltning. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.