Vg2 heste- og dyrefag (HDF02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter dyrelære og aktivitet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, vurdere, gjennomføre og dokumentere daglig og periodisk arbeid med dyr og begrunne valg faglig
- planlegge, vurdere, gjennomføre og dokumentere tiltak som fremmer prestasjon, helse og dyrevelferd, og som forebygger helse- og atferdsproblemer
- gjøre rede for og vurdere reproduksjon, avl og oppdrett for aktuelle arter og bruksområder
- vurdere sammenhengen mellom dyrets tidlige liv og senere utvikling
- beskrive domestiseringsprosessen og vurdere hvordan det påvirker dyr og dyrevelferd
- gjøre rede for og reflektere over avliving og avlivingsmetoder
- gjennomføre helsesjekk og vurdere hold, atferd og bevegelser
- gjenkjenne og beskrive normaltilstander, normalatferd, avvik, smerter, sykdom og skade
- utføre førstehjelp og enkel smertelindring på dyr, vurdere når det er nødvendig å tilkalle hjelp, og sette inn tiltak i samarbeid med andre yrkesgrupper
- anvende ulike diagnostiske verktøy og metoder
- utarbeide fôrplaner og fôre, beskrive fordøyelsesprosesser og vurdere innhold i og kvalitet til ulike fôrslag
- anvende læringsteori for å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere trening og atferdsendring
- trene dyr i håndtering, ulike bruksområder og aktiviteter
- utforske og beskrive bruk og hold av dyr knyttet til kulturhistoriske tradisjoner
- reflektere over og drøfte etiske og dyrevelferdsmessige utfordringer ved bruk og hold av dyr
- vurdere når det er behov for ekstern kompetanse, og samarbeide med andre yrkesgrupper
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget dyrelære og aktivitet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget dyrelære og aktivitet. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget dyrelære og aktivitet ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget dyrelære og aktivitet basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.