Vg2 helsearbeiderfag (HEA02‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter yrkesliv i helsearbeiderfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over hva det vil si å være en profesjonell helsefagarbeider
- forklare hva pasient- og brukermedvirkning innebærer og bruke dette i yrkesutøvelsen
- gjøre rede for gjeldende regelverk om kvalitet i helse- og omsorgstjenesten og drøfte hva faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp innebærer
- gjøre rede for hva yrkesetikk er og reflektere over etiske problemstillinger
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid
- gjøre rede for ulike hjelpemidler og velferdsteknologi som kan bidra til selvstendighet, og som kan opprettholde funksjoner i dagliglivet
- gjøre rede for gjeldende regelverk for håndtering av legemidler og helsearbeiderens ansvar og rolle
- bruke hjelpemidler og teknologi for å forbedre og effektivisere arbeidet
- beskrive prosedyrer for helse, miljø og sikkerhet og bruk av kvalitetssystemer
- forklare hvordan frivillige organisasjoner kan være en ressurs i helse- og omsorgstjenesten
- vurdere hvordan man kan gjøre miljøbevisste valg i yrkesutøvelsen
- gjøre rede for ergonomiske prinsipper og bruke disse i yrkesutøvelsen
- gjøre rede for prinsippene for universell utforming i forbindelse med yrkesutøvelsen
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i yrkesliv i helsearbeiderfag når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i yrkesliv i helsearbeiderfag. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i yrkesliv i helsearbeiderfag ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i yrkesliv i helsearbeiderfag basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.