Historie og filosofi (HIF01‑03)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i historie og filosofi innebærer å utvikle og formulere egne synspunkter presist og nyansert. Muntlige ferdigheter innebærer å forme fortellinger, delta i filosofisk samtale og bruke fagspråk i drøfting og refleksjon over faglige emner. Sentralt i den filosofiske samtalen er å argumentere logisk og relevant, lytte aktivt og gjøre rede for begreper og begrepsnyanser. Å begrunne og vurdere egne og andres synspunkter i møte med ulike oppfatninger og perspektiver er også en del av de muntlige ferdighetene. Muntlige ferdigheter innebærer også å tilpasse muntlig tekst til mottaker og formål, og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i historie og filosofi innebærer å bruke varierte skrivestrategier for å utforme tekster tilpasset mottaker og formål. Det innebærer å bruke fagspråk i egne arbeider, presentere faglige emner klart og konsist med et variert ordforråd og uttrykke, begrunne og argumentere for standpunkt. Å kunne skrive innebærer også å utforme faglige problemstillinger og drøfte dem ved å bruke ulike typer historisk og filosofisk materiale på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Å drøfte, vurdere og revidere egne tekster inngår også i ferdigheten.
Å kunne lese
Å kunne lese i historie og filosofi innebærer å bruke forskjellige lesestrategier til å bli kjent med sentrale historiske og filosofiske spørsmål og å vurdere eksplisitt og implisitt informasjon i tekster. Det vil si å forklare meningsinnholdet i tekster og historisk materiale, vurdere hva som er rimelige og urimelige tolkninger av en tekst og å vurdere ulike perspektiv og formål med tekster. Å kunne lese innebærer å sammenligne historiske framstillinger av et emne og å lese historiske framstillinger spørrende og kritisk.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i historie og filosofi innebærer å søke etter og innhente informasjon, å vurdere den kritisk og å bearbeide og bruke informasjonen selvstendig. Det innebærer også å utvikle etisk bevissthet og vise digital dømmekraft, å lage egne faglige framstillinger og å kommunisere og samarbeide med andre ved hjelp av digitale ressurser. Det innebærer videre å vise til kilder på en måte som lar seg etterprøve.