Vg3 horn-, bein- og metallduodjifaget (HMD03‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg3 horn-, bein- og metallduodji-/duodje-/duedtiefaget innebærer å bruke fagspråk og uttrykke seg verbalt om produkter i kommunikasjon med kunder, kolleger, leverandører, tradisjonsbærere og andre samarbeidspartnere. Lærlingene utvikler muntlige ferdigheter når de drøfter, reflekterer og presenterer produkter og metoder og formidler egne meninger i faglige diskusjoner.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg3 horn-, bein- og metallduodji-/duodje-/duedtiefaget innebærer å uttrykke seg skriftlig, lage mønstre, arbeidstegninger og -beskrivelser. Videre innebærer det å presentere og dokumentere arbeidsprosesser gjennom tekst og visualiseringer til kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere. Det innebærer også å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, bygge opp argumentasjon og revidere egne tekster.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg3 horn-, bein-, og metallduodji-/duodje-/duedtiefaget innebærer å finne og vurdere informasjon i faglitteratur, ulike tekster, arbeidsbeskrivelser, tegninger, symboler, bilder og illustrasjoner. Det innebærer også å sammenligne, tolke informasjon og trekke faglige slutninger ut fra kjent og ukjent fagstoff. Videre innebærer det å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg3 horn-, bein- og metallduodji-/duodje-/duedtiefaget vil si å kunne regne ut vekt, utarbeide mønstre og beregne material- og tidsforbruk. Det innebærer også å gjøre økonomiske beregninger i forbindelse med pristilbud på bedriftens og egne produkter og tjenester.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg3 horn-, bein- og metallduodjif-/duodje-/duedtieaget innebærer å innhente og formidle informasjon og visualisere ideer. Det innebærer også å arbeide med produkter i produktutvikling og design og med kostnadsberegning og markedsføring av egne håndverksprodukter og -tjenester. Digitale ferdigheter vil videre si å vurdere, bearbeide og sammenstille informasjon, være kildekritisk og vise til kilder. Det innebærer også å utvikle etisk bevissthet og vise digital dømmekraft ved å følge regler og normer.