Vg3 herreskredderfaget (HSK03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- finne informasjon for å drøfte faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- utforske og anvende trender, moter og stilhistorie innen herreskredderfaget i reparasjon og som inspirasjon i eget arbeid med design og produktutvikling
- bruke fagspråk og tegning i kommunikasjon med kunder, leverandører og andre samarbeidspartnere
- utarbeide og bruke idéskisser, arbeidstegninger og annen dokumentasjon som grunnlag for design og konstruksjon
- veilede kunder i valg av passform, snitt, materialer og farger
- ta nødvendige kroppsmål og vurdere kundens kroppsform og holdning og bruke denne kunnskapen til å utforme og tilpasse ulike plagg
- konstruere, bearbeide og tilpasse mønstre og gjøre tilskjæring med nødvendige merker og informasjon for videre tilvirking av spesialtilpassede plagg
- analysere de ulike materialenes egenskaper, kvaliteter og anvendelsesområder og gjøre rede for hvordan ulike valg påvirker ønsket form, funksjon og resultat
- anvende og utnytte materialer på en hensiktsmessig og bærekraftig måte i ny produksjon, reparasjoner og omsøm
- vurdere og anvende tradisjonelle hånd- og maskinsømteknikker ut fra behov, ønsket uttrykk og kvalitet
- vurdere behov for innleggsmateriale og oppbygging av forskjellige materialer og plagg ut fra kundens ønsker og kroppsfasong
- vurdere behov for, framstille og tilpasse fôring i ulike plagg ut fra plaggets material og bruk
- utføre plasseringer og festeanordninger av fagets særegne innleggsmaterialer og fôr tilpasset materiale, form og bruk
- utarbeide og plassere ulike lommer, krager, slag og andre detaljer med tradisjonelle søm- og formingsteknikker med underpress
- planlegge og gjennomføre innprøvinger på kunden med nødvendige justeringer som balanse, snitt og merkinger for videre produksjon
- ferdigstille ulike plagg med fôrisetting, prikkstikninger, knapphull og avpress
- gjøre rede for ulike metoder og alternativer for vask og vedlikehold av ulike materialer og plagg
- beregne tidsforbruk og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom materialvalg, kvalitet, produktivitet og lønnsomhet
- reflektere over og sammenligne lokal, nasjonal og internasjonal klesbransje ut fra en etisk produksjon, økonomiske forhold, bærekraft og miljø og bruke denne kunnskapen i eget arbeid
- anvende og vedlikeholde maskiner, verktøy og utstyr i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- velge hensiktsmessige arbeidsstillinger og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i arbeidet på verkstedet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 herreskredderfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 herreskredderfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.