Vg2 hudpleie (HUD02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter yrkesliv i hudpleiefag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- dokumentere og bruke funn fra hudanalyse ved behandling
- planlegge og gjennomføre farging av vipper og bryn og beskrive fargeprosessen
- planlegge og gjennomføre hårfjerning i ansikt og på kropp med ulike depileringsteknikker
- planlegge og gjennomføre ansiktsbehandling tilpasset kundens hudtype og hudtilstand
- utføre grunnleggende massasje for ansikt og nakke og observere og gjøre rede for virkningen
- bruke ulike apparater i ansiktsbehandling og gjøre rede for effekten
- veilede om hudprodukter og hudbehandlinger
- vurdere hva helse, miljø og sikkerhet betyr i yrkesutøvelsen
- reflektere over og vise hva miljøbevisste og bærekraftige valg innebærer i hudpleiefaget
- reflektere over og vise hva det vil si å være en profesjonell hudpleier
- bruke fagterminologi i yrkesutøvelsen
- utføre arbeidet i tråd med yrkesetiske retningslinjer og gjeldende regelverk
- bruke ergonomiske prinsipper i yrkesutøvelsen
- gjøre rede for prinsipper for universell utforming
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i yrkesliv i hudpleiefag når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i yrkesliv i hudpleiefag. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i yrkesliv i hudpleiefag ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i yrkesliv i hudpleiefag basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.