Aktivitetslære (IDR01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter aktivitetslære 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- reflektere over og anvende forpliktende samarbeid og fair play
- utvikle og bruke ferdigheter gjennom målrettet trening i et variert utvalg av idretter
- vurdere utbyttet av turer og aktiviteter
- anvende motoriske ferdigheter, kreativitet og allsidighet i lek og aktiviteter
- utvikle basisegenskaper gjennom systematisk trening
- gjennomføre treningsplaner og vurdere betydningen av systematisk trening
- planlegge, gjennomføre og vurdere turer med og uten overnatting i ulike naturmiljøer og til ulike årstider, hvor et bærekraftig friluftsliv er sentralt
- reflektere over hvordan egen deltakelse i friluftsliv har betydning for samarbeid og fellesskap
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i aktivitetslære 3. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de viser allsidighet og utvikler ferdigheter i ulike idretter, leker og aktiviteter og på turer. De viser og utvikler også kompetanse ved å gjennomføre og vurdere systematisk trening som skal gi dem muligheten til å utvikle sentrale ferdigheter og egenskaper. Videre viser og utvikler elevene kompetanse ved å bidra aktivt, yte sitt beste og reflektere over egne erfaringer i møte med friluftslivsturer, systematisk trening og ulike idretter og aktiviteter.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge opp til undervisning som gir den enkelte elev mulighet til å forbedre og utvikle ferdighetene sine på bakgrunn av eget utgangspunkt. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i aktivitetslære, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å bli bevisst på ulike sider av planlegging, gjennomføring og vurdering av systematisk trening, ferdighetsutvikling og friluftslivsturer.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter aktivitetslære 3. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i aktivitetslære 3 basert på kompetansen eleven har vist gjennom ferdigheter og kunnskaper i idretter, lek, aktiviteter, basistrening og friluftsliv. Til grunn for sluttvurderingen må det ligge et bredt utvalg av aktiviteter og oppgaver der eleven må vise kompetanse i ulike sammenhenger, alene og sammen med andre.