Idrett og samfunn (IDR03‑02)
Kjerneelementer
Idrettens verdigrunnlag
Kjerneelementet idrettens verdigrunnlag handler om å formidle et helhetssyn knyttet til individ, idrett og samfunn. Under dette kjerneelementet skal elevene også stimuleres til å formulere problemstillinger knyttet til idrettens verdier og normer og til aktuelle moralske og etiske dilemmaer. Kjerneelementet gir kunnskap om hvilke normer, verdier og kvaliteter som skal danne grunnlag for idrettslig aktivitet. Idrettens grunnverdier står her sentralt.
Idrettens utvikling
Kjerneelementet idrettens utvikling handler om idrettens historiske utvikling. Idrettens utvikling skal gi elevene en forståelse av sammenhenger mellom ulike former for idrettslig aktivitet og samfunnet omkring. Kjerneelementet gir kunnskap om hvordan idretten organiseres og fungerer, både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Idrettens utvikling omhandler flere aspekter ved idretten før, nå og i framtiden
Helse og idrett
Kjerneelementet helse og idrett handler om å se sammenhenger mellom idrettsaktivitet, livskvalitet og helse i et samfunnsperspektiv. Kjerneelementet bidrar til at elevene får en forståelse av kjønnsroller, økonomi og helseutfordringer på arenaer som barne- og ungdomsidrett, toppidrett og breddeidrett. Helse og idrett handler også om hvordan idretten er med på å utvikle identitet og samhold blant mennesker.
Idrettskritisk tenkning
Kjerneelementet idrettskritisk tenkning handler om å kunne se sammenhenger og koblinger mellom idrettens påvirkning på samfunnet og samfunnets påvirkning på idretten. Kjerneelementet gir elevene trening i kildekritikk og i å sette fakta inn i meningsfulle sammenhenger som belyser idrettens posisjon i samfunnet. Idrettskritisk tenkning bidrar til å utvikle elevenes evne til å analysere og tolke informasjon og til å begrunne og ta stilling til idrettspolitiske problemstillinger. Kjerneelementet kan fremme muntlig engasjement.