Idrett og samfunn (IDR03‑02)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I idrett og samfunn handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å utvikle elevenes forståelse av hvilken betydning fysisk aktivitet har for individet og for samfunnet. Faget kan bidra til å utvikle elevenes forståelse av gode verdivalg og av medienes påvirkning, og det kan bidra til at elevene ser verdien av et samfunn der har vi kroppsidealer med rom for menneskelig mangfold. Med utgangspunkt i idretten skal elevene få kunnskap om hvem de er, og hvordan de kan mestre eget liv og egen helse.
Demokrati og medborgerskap
I idrett og samfunn handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om evnen til kritisk tenkning og evnen til å håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet. Faget skal utvikle elevenes forståelse av temaet ved å stimulere elevene til å reflektere over idrettens oppbygning i lag og organisasjoner på alle nivåer. Faget kan gi kunnskap om og forståelse av hvilken virkning individets engasjement kan ha på utvikling i eget idrettslag, i idrettsorganisasjoner generelt, i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité spesielt, de samiske idrettsorganisasjonene, og i samfunnet for øvrig.
Bærekraftig utvikling
I idrett og samfunn handler det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling om å reflektere over idrettens forbruk på flere områder i samfunnet både lokalt, nasjonalt og globalt. Samfunnet vårt er avhengig av dugnad, og faget idrett og samfunn kan gi elevene den kunnskapen og den forståelsen de trenger for å delta i lokalt dugnadsbasert arbeid som er til nytte for samfunnet og i samsvar med grunnlaget for naturressurser. Faget kan bidra til at elevene ser sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold og hvordan menneskers levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt.