Toppidrett (IDR05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter toppidrett 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- vise og utvikle ferdigheter i idretten og gjennomføre systematisk og målrettet trening
- dokumentere og evaluere en valgt treningsperiode
- kjenne til ulike treningsformer, metoder, tester og øvelser som er relevant for ferdighetsutvikling i idretten og kunne bruke disse for å utvikle sin egen ferdighet
- gjennomføre basistrening og skadeforebyggende tiltak som gir grunnlag for økt treningsbelastning
- forstå forholdet mellom totalbelastning og restitusjon
- beskrive mentale forberedelser til trening og konkurranse
- bruke lyst- og lekbetonte oppvarmingsøvelser, aktiviteter, treningsformer og konkurranser for å stimulere til økt motivasjon
- vise god samhandling og respektfull treningsatferd som bidrar til aktivitetsglede og et godt lærings- og utviklingsmiljø
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i toppidrett 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget gjennom å vise ferdighet i sin idrett. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de tilegner seg kunnskaper som er relevant for idretten, og bruke denne aktivt for å utvikle ferdighet i sin egen idrett.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i egen idrett, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter toppidrett 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i toppidrett 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å delta aktivt i undervisningen. Gjennom varierte treningsmetoder, øvelser, arbeidsformer og vurderingsformer skal eleven få en god mulighet til å vise sin samlede kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsutviklingen.