Toppidrett (IDR05‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter toppidrett 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- vise og utvikle ferdigheter som kan forbedre prestasjonen i konkurransesituasjoner
- dokumentere, analysere og reflektere over gjennomført trening i lys av egne mål og resultater
- utarbeide planer og gjennomføre langsiktig, systematisk og målrettet trening i idretten med utgangspunkt i idrettens krav og egen kapasitet
- videreutvikle basisegenskaper som er sentrale for ferdighetsutvikling
- anvende skadeforebyggende øvelser og vurdere hvordan disse kan integreres i trening og forberedelse til konkurranse
- gjennomføre mentale forberedelse og mental trening, og reflektere over hvordan dette kan påvirke ferdighetsutvikling
- utforske og reflektere over hvordan, aktiviteter, øvelser, trening og konkurranse påvirker motivasjon og ferdighetsutvikling
- opptre på en måte som fremmer treningsarbeidet og samhandlingen, og som bidrar til et trygt, positivt og godt utviklingsmiljø
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i toppidrett 3. Elevene viser og utvikler kompetanse ved å vise ferdighet i egen idrett gjennom målbevisst trening som vil kunne ta dem til et høyere prestasjonsnivå. Elevene viser og videreutvikler kompetanse i faget gjennom å ta ansvar for planleggingen av sin egen treningshverdag og ha kontroll på gjennomføringen. Elevene viser og utvikler kompetanse gjennom å reflektere over og analysere gjennomført trening opp mot ønskede resultater.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i idretten og skal veilede dem slik at de blir bevisst hvordan de kan oppnå ønskede resultater. Videre skal elevene få mulighet til å prøve seg fram og vise sin ferdighet i egen idrett. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven ved avslutningen av opplæringen etter toppidrett 3. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i toppidrett 3 basert på kompetansen eleven har vist i kunnskaps- og ferdighetsutviklingen.