Breddeidrett (IDR06‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter breddeidrett 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjennomføre et allsidig utvalg aktiviteter og vise ferdigheter i noen av disse
- beskrive og vise ferdigheter i utvalgte treningsformer, metoder og øvelser i basistrening
- gjennomføre lek- og rytmiske aktiviteter
- forklare sammenhengen mellom trening og helse
- utforske variert helsefremmende trening
- vise evne til forpliktende samhandling og respektfull atferd
- medvirke til å bygge gode relasjoner og inkludere andre
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i breddeidrett 1. Elevene viser og kompetanse gjennom å utforske og gjennomføre et allsidig utvalg aktiviteter. De viser og utvikler også kompetanse gjennom å utforske helsefremmende trening og ved å forklare hvordan dette påvirker helsen.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge til rette for varierte arbeidsformer og oppgaver som åpner for at ferdigheter, kompetanse og faglig forståelse hos elevene kan komme til syne på ulike måter. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i de fysiske aktivitetene, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Underveisvurderingen skal bidra til at elevene forstår hensikten med å utforske og gjennomføre aktiviteter etter beste evne, og at de forstår at forventning om framgang i faget må ses i sammenheng med muligheten til å øve. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle ferdigheter og kunnskap.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter breddeidrett 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i breddeidrett 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å delta aktivt i undervisningen. Allsidig fysisk aktivitet og varierte arbeidsmåter og vurderingsformer skal bidra til at eleven får en god mulighet til å vise sin samlede kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsutviklingen.