Breddeidrett (IDR06‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter breddeidrett 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske ulike aktiviteter og vise og videreutvikle ferdigheter i et utvalg av disse
- reflektere over og bruke treningsformer, metoder og øvelser for å utvikle ferdigheter i relevant basistrening knyttet til noen valgte aktiviteter
- skape og vise rytmiske aktiviteter
- planlegge, gjennomføre og vurdere helsefremmende trening ut fra egen helsetilstand og forutsetninger
- drøfte sammenhengen mellom trening og helse
- reflektere over og utøve forpliktende samarbeid og respektfull atferd
- bidra til å skape et godt og inkluderende læringsmiljø
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i breddeidrett 3. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget ved å videreutvikle ferdigheter i noen aktiviteter. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget ved å planlegge, gjennomføre og vurdere helsefremmende trening og ved å drøfte hvordan denne treningen påvirker helsen.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge til rette for varierte arbeidsformer og oppgaver som åpner for at ferdigheter, kompetanse og faglig forståelse hos elevene kan komme til syne på ulike måter. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i en allsidig idretts- og treningsverden, slik at de kan utforske denne og skape noe eget. Elevene skal dessuten få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å fortsette å øve også når treningen ikke gir den ønskede prestasjons- og ferdighetsutviklingen.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter breddeidrett 3. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i kjente og ukjente situasjoner. Læreren skal sette karakter i breddeidrett 3 basert på kompetansen eleven har vist ved å delta aktivt i undervisningen. Allsidig fysisk aktivitet og varierte arbeidsmåter og vurderingsformer skal bidra til at eleven får en god mulighet til å vise sin samlede kompetanse innenfor kompetansemålene.