Lederutvikling (IDR08‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter lederutvikling 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- presentere og anvende undervisningsprinsipper og undervisningsmetoder
- utforske teorier og modeller for å forstå sentrale faktorer for god ledelse
- presentere ulike kommunikasjonsmodeller
- beskrive og bruke ulike formidlingsteknikker
- gjøre rede for personlighetstyper og ledelsesfilosofi
- beskrive aktuelle utviklingstrekk innen ledelse, nasjonalt og internasjonalt
- gjøre rede for sentrale egenskaper hos gode trenere og ledere
- kartlegge og beskrive egne lederegenskaper
- utforske og reflektere over egen lederstil
- planlegge, gjennomføre og evaluere oppdrag som trener, leder eller dommer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i lederutvikling 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget gjennom å fordype seg i ledelsesteori. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker ledelsesteori skriftlig eller muntlig og bruker teorien i praktisk lederskap.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å gi elevene mulighet til å utforske sentrale teorier om og modeller for ledelse, og ved å gi dem mulighet til å overføre dette til praksis. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget, med særlig vekt på den praktiske utøvelsen, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle sin kompetanse i praktiske lederoppgaver.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter lederutvikling 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i lederutvikling 1 basert på kompetansen eleven har vist innenfor ledelsesteori, egen lederatferd og praktisk lederskap.