Vg2 interiør og eksponeringsdesign (IED02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kunde og kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid
- analysere og vurdere oppdrag ut fra kundens bestillinger og behov
- bruke og tilpasse ulike kommunikasjonsformer i dialog med andre og reflektere over egen rolle i samspillet
- bruke kildehenvisning og vurdere kildebruk med tanke på opphavsrettigheter og personvernhensyn
- undersøke og følge regelverk for montering og visuell eksponering
- presentere og gjøre rede for løsningsforslag i dialog med kunder og samarbeidspartnere
- bruke skisser i dialog med kunder og samarbeidspartnere
- utforske og bruke markedsundersøkelser, markedsføring og salg i arbeid med design og produktutvikling og vurdere hvordan ulike valg påvirker resultatet
- style og fotografere miljøer for å visualisere løsninger
- utforske og bruke typografi i eget arbeid
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget kunde og kommunikasjon når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget kunde og kommunikasjon. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget kunde og kommunikasjon ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget kunde og kommunikasjon basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.