Vg1 informasjonsteknologi og medieproduksjon (IKM01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teknologiforståelse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og gjennomføre sanntidsproduksjoner
- reflektere over og beskrive hvordan media påvirker mennesker og deres medievaner
- kjenne til og anvende bransjefaglige metoder og relevant utstyr i produksjon
- beskrive, utforske og konfigurere datanettverk med egne subnett
- administrere brukerenheter og koble dem til sentrale administrasjonsplattformer
- utforske og beskrive hvordan teknologi kan formidle nye uttrykk og gi nye opplevelser
- gjøre rede for hvordan hensynet til bærekraft påvirker anskaffelse, drift og avhending av utstyr og materiell
- gjennomføre og dokumentere arbeid i tråd med gjeldende bestemmelser for helse, miljø og sikkerhet
- gjøre rede for hvordan internett fungerer, og hvordan det blir brukt til kommunikasjon og lagring
- utforske og beskrive digitale trusler, verdier og sårbarheter i samfunnet
- gjøre rede for hvordan man behandler informasjon og personopplysninger i tråd med gjeldende regelverk
- vurdere, anbefale og kvalitetssikre tiltak som reduserer risiko for uønsket spredning av data
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i teknologiforståelse når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i teknologiforståelse. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i teknologiforståelse ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teknologiforståelse basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.