Informasjonsteknologi (INF01‑02)
Kjerneelementer
Kreativ problemløsing
Kjerneelementet kreativ problemløsing handler om å bruke ulike metoder, teknikker og verktøy for å utforske og løse kjente og ukjente problemstillinger. Videre handler det om utviklingsarbeid gjennom programmering og bruk av algoritmisk tenkning i løsningsstrategiene. Kjerneelementet handler også om å vurdere løsninger og resultater kritisk, og å bruke erfaringer til å finne alternative strategier og foreslå forbedringer.
Teknologi, individ og samfunn
Kjerneelementet teknologi, individ og samfunn handler om hvordan informasjonsteknologi kan påvirke og endre samfunnet. Videre handler det om hvilke muligheter, utfordringer og konsekvenser bruk av informasjonsteknologi har for det enkelte individ, arbeidslivet og samfunnet. Kjerneelementet handler også om etikk, personvern, universell utforming og informasjonssikkerhet.
Modellering og programmering
Kjerneelementet modellering og programmering handler om å utvikle og vurdere modeller som beskriver hele eller utvalgte deler av eksisterende og planlagte informasjonssystemer. Videre handler det om algoritmisk tenkning og praktisk implementering av løsninger ved hjelp av programmering og utviklingsverktøy.
Digital representasjon og informasjonsutveksling
Kjerneelementet digital representasjon og informasjonsutveksling handler om hvordan ulike former for informasjon kan lagres, presenteres, oppdateres og gjenfinnes på en effektiv måte. Dette inkluderer hvordan data kan struktureres med informasjon om sammenhenger og kontekst. Kjerneelementet handler også om hvordan informasjonssystemer kan behandle og utveksle data, både mellom systemer og med brukere.